Overslaan en naar de inhoud gaan

Over Mens & Gevoelens

In 1988 begonnen Margreet Dolman en Dammie van Geest het cultureel/humoristische tijdschrift Mens & Gevoelens. Vanaf het eerste nummer was M&G eigenzinnig, brutaal en humoristisch. Spraakmakende interviews, o.a. met de toen nog jeugdige Jeroen Pauw die zo openhartig was dat hij bij zijn toenmalige werkgever, de Wereld Omroep ontslagen werd, afwijkende verhalen en gedichten van o.a. Theo van Gogh, Adriaan van Dis en Konrad Boehmer en foto’s van de toen nog vrij onbekende fotograaf Erwin Olaf. Mens & Gevoelens had oog voor talent, stond daar voor open en stimuleerde het. Lezers waardeerden de onafhankelijke, positieve, kijk en werden abonnee. Op het hoogtepunt had het M&G meer dan 3000 abonnees en was daarmee het grootste literaire tijdschrift van Nederland en Vlaanderen. Na 18 jaar  ging het papieren tijdschrift over in de MargreetDVD en een aantal jaren geleden bleek het dvd tijdperk over te gaan in het internettijdperk en stopte het dvdtijdschrift.

En nu is het papieren Mens & Gevoelens terug maar dan wel met een digitale poot. Steeds meer mensen die wat uitgekeken zijn op alleen maar digitaal verlangen weer naar de warmte van papier. Een papieren tijdschrift lijkt weer het modernste van het modernste te worden. Papier dat je prettig in de trein kunt lezen, op de wc en in bed. Papier dat geduldig blijft liggen, dat tastbaar is, dat bij jou hoort. Papier is 3.0.

Daarom is Mens & Gevoelens sinds eind april weer volledig terug. En hoe! Mooie verhalen, boeiende interviews, eigenzinnige commentaren en prachtige foto’s. En geen reclame, wat ook uniek mag heten.

Losse nummers kosten €5,90 en zijn verkrijgbaar bij de betere boekhandel, onder meer bij Athenaeum Nieuwscentrum en boekhandel Zwart op Wit in Amsterdam. Via Betty Asfalt zijn losse nummers ook te bestellen voor €7,50 (Nederland), €8,50 (Europa) en €10,- (buiten Europa), inclusief verzendkosten. 

Betty Asfalt Produkties (Dammie van Geest en Paul Haenen) geeft het blad zelf uit en is daardoor niet afhankelijk van uitgevers, adverteerders, of geldzoekers. Abonnees moeten er voor zorgen dat het blad blijft bestaan. Er is in de huidige maatschappij grote behoefte aan een onafhankelijke invalshoek, aan nieuw idealisme en aan oprechte interesse. Mens & Gevoelens.

Voorlopig gaat M&G een keer per twee maanden verschijnen maar het streven is om er een toegankelijk maandblad van te maken.